Elektroninis parašas Lietuvoje

2011 01 26 @ 14:56  ›  Kategorijos: Verslo aplinka

Kas yra elektroninis parašas, kokios jo naudojimo galimybės, kokie yra šiuo metu Lietuvoje teikiamų elektroninio parašo paslaugų pranašumai ir trūkumai, kokia įranga ir sertifikatai reikalingi, kokios elektroninės paslaugos teikiamos elektroninio parašo vartotojams – apie visa tai šiame straipsnyje.

Kokia elektroninio parašo šiandienė padėtis Lietuvoje?

El. parašas naudingas ne tik viešajame sektoriuje, bet ir versle, nes čia reikia greitų sprendimų. Visuotinai paplitę el. parašu pasirašyti elektroniniai dokumentai neabejotinai būtų pravartūs visiems, kurių veikla susijusi su teisinę galią turinčiais dokumentais, – pradedant buhalteriais ir baigiant aukščiausio lygio vadovais. Nauda keleriopa, nes taupomos darbo sąnaudos, mažėja popieriaus, spausdinimo, siuntimo ir archyvavimo išlaidos, elektroniniai dokumentai perduodami daug greičiau nei paštu. Valstybiniame sektoriuje galima ir reikia laipsniškai pereiti nuo popierinių prie elektroninių dokumentų tiek palaikant ryšius tarp institucijų, tiek tenkinant vidaus poreikius.

Vis dėlto yra rimtų kliuvinių, kurie iki šiol neleidžia tinkamai plėtoti el. parašo paslaugų ir infrastruktūros. Tai:

  • El. parašo sertifikavimo kaina.
  • Tam tikrais atvejais būtina papildoma el. parašo įranga.
  • Nėra sprendimų, kurie leistų viešajame sektoriuje pereiti prie visuotinio el. parašo naudojimo.
  • Nėra paprasta naudotis el. parašu, tai nesunkiai perpranta tik nemažai su kompiuteriais ir informacinėmis sistemomis dirbantys asmenys.
  • Ne visose viešųjų elektroninių paslaugų sistemose yra įdiegtos programos, leidžiančios naudotis el. parašu.
  • Asmens tapatybei nustatyti dažniausiai naudojamos elektroninės bankininkystės priemonės.

Ko reikia norint naudotis elektroniniu parašu?

El. parašams kurti ir tikrinti reikalinga speciali techninė įranga bei sertifikatai. Juos išduoda sertifikavimo paslaugų teikėjai. Parašo formavimo įranga – tai kompiuterių techninė ir (ar) programinė įranga, pritaikyta el. parašui kurti.

Lietuvoje bene labiausiai paplitusi naujo tipo asmens tapatybės kortelėse diegiama el. parašo įranga. Korteles išduoda Migracijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos. Šios priemonės pranašumas tas, kad el. parašo sertifikato kaina įtraukta į kortelės kainą (80 Lt) ir daugiau nereikia mokėti tol, kol baigiasi kortelės galiojimo laikas. Tačiau yra ir minusų: reikalinga speciali kortelių nuskaitymo įranga – kortelių skaitytuvai. Šių skaitytuvų įprasti staliniai ir nešiojamieji kompiuteriai neturi. Tad kortelių skaitytuvą būtina įsigyti, prijungti laidu per USB jungtį prie kompiuterio (pigiausia) ir įdiegti programinę įrangą. Tokie skaitytuvai kainuoja 35–80 Lt. Norint pasirašyti el. parašu, tapatybės kortelė įkišama į skaitytuvą ir toliau atliekami kompiuteriu nurodyti veiksmai. Tačiau yra kompiuterio klaviatūrų, kuriose jau įdiegti kortelių skaitytuvai. Tokios klaviatūros kainuoja nuo 100 litų.

Nuo 2009 m. lapkričio 26 d. naujuose valstybės tarnautojo pažymėjimuose jau diegiami el. parašo sertifikatai. Šie pažymėjimai duodami nemokamai. Turintys tokius pažymėjimus valstybės tarnautojai gali naudotis valstybės informacinėmis sistemomis, perduoti pasirašytus elektroninius dokumentus.

Kokios elektroninės paslaugos teikiamos elektroninio parašo vartotojams?

Elektroninių paslaugų sąrašas nemažas, todėl paminėsiu tik naujausias ir svarbiausias.
Galima sakyti, naujausią elektroninę paslaugą siūlo valstybės įmonė Registrų centras. Nuo šiol nuotoliniu būdu galima sutvarkyti individualiosios įmonės arba uždarosios akcinės bendrovės steigimo dokumentus (steigėjas privalo turėti el. parašą ir tenkinti kitus reikalavimus). Tai galima padaryti internete adresu: www.registrucentras.lt/savitarna/ .

Šiuo adresu teikiama ir kitų el. parašo paslaugos vartotojams prieinamų elektroninių paslaugų:

  • Nekilnojamojo turto kadastro ir registro sistemoje galite:
    • peržiūrėti jums ar jūsų įmonei nuosavybės teise priklausiančio turto sąrašą;
    • internetu nusipirkti jums ar jūsų įmonei nuosavybės teise priklausiančio turto registro išrašo elektroninę kopiją;
    • peržiūrėti bet kurio registro veiksmų sąrašą;
    • užsisakyti registro veiksmų ar registro peržiūrų siuntimo į jūsų el. pašto dėžutę paslaugą;
    • nusipirkti jums ar jūsų įmonei nuosavybės teise priklausiančio nekilnojamojo daikto kadastro žemėlapio ištrauką;
  • Juridinių asmenų registro sistemoje galite:
    • neatlygintinai sužinoti pagrindinius jus dominančio juridinio asmens duomenis (pavadinimą, kodą, adresą ir t. t.); per dieną galima pateikti iki 100 užklausų;
    • nusipirkti jus dominančio juridinio (-ių) asmens (-ų) registro išrašą;
    • nusipirkti juridinio asmens finansines ataskaitas ir kitus prie jų pridėtus dokumentus;
    • laikinai užregistruoti Juridinių asmenų registre pavadinimą.

Paminėtina ir Registrų centro teikiama paslauga, leidžianti neatlygintinai pasirašyti PDF formato dokumentą Registrų centro kvalifikuotu sertifikatu.

Šarūnas Kunigėlis
Informacinių technologijų specialistas

Tai straipsnio santrauka. Visą straipsnį galite perskaityti elektroninėje žurnalo BIURO ADMINISTRAVIMAS versijoje.

Komentarai

Komentarų nėra.

Palikti komentarą